Jak udělat dobrý dojem při pracovním pohovoru
Na pracovní pohovor se kromě vás hlásí desítky lidí. Stačí sebemenší chyba a s vytouženou prací se můžete rozloučit. Proto pracovní pohovor nepodceňte a důkladně se na něj připravte.
Zjistěte si o firmě předem informace
Ještě než vyrazíte na pohovor, udělejte si menší průzkum o společnosti, v níž se ucházíte o místo. Může vám to přinést mnoho kladných bodů. Zjistěte si, jaké produkty firma vyrábí nebo jaké služby poskytuje, seznamte se s jejím vývojem a historií, jaké má plány a cíle. Prohlédněte si její webové stránky, podívejte se na aktuální dění ve firmě apod. Získané informace můžete u pracovního pohovoru využít ve svůj prospěch.
Jak se na pohovor obléci
Každý psycholog vám potvrdí, jak je první dojem rozhodující. Proto věnujte maximální pozornost svému oblečení.
Samozřejmostí je, že musí být čisté, upravené a bez děr. Jinak se s vámi nikdo nebude bavit. Vytahaný svetr, obnošené džíny, sportovní triko a tenisky nechte tentokrát ve skříni. Ale také si uvědomte, že nejdete na módní přehlídku.
Na pohovory se chodí v konzervativním oblečení jen s minimem make-upu, parfému a šperků. Můžete přijít v oblečení, v jakém byste do práce chodili, pokud byste ji získali.
Přijďte včas, nejlépe s časovým předstihem
Pokud se přiženete schvácení na poslední chvíli nebo dokonce pozdě, příliš dobrý dojem neuděláte.
Dostavte se asi 10-15 minut před začátkem pohovoru. Ještě předtím si odskočte na toaletu a zkontrolujte svůj vzhled.
Jak pohovor začít
Buďte uvolnění a v dobré náladě. Vejděte s přátelským úsměvem, pozdravte a podejte vedoucímu pohovoru ruku. Můžete pronést něco jako “Rád Vás poznávám” nebo “Děkuji, že jste si na mne udělal čas”. Předejte mu kopii vašeho životopisu a vyčkejte, až vás vyzve k posazení se. V žádném případě nepokládejte na stůl své osobní věci.
O čem na pohovoru mluvit
Úvodem obvykle zazní věta: „Tak nám o sobě něco povězte.“ Proto je dobré se na ni předem připravit. Shrňte stručně své vzdělání, profesní historii, získané zkušenosti a pracovní úspěchy.
Svoje oblíbená jídla, počet domácích mazlíčků nebo osobní rekord v počtu vypitých piv v tomto případě vynechte.
Nikdy nemluvte negativně o předchozích zaměstnáních nebo zaměstnavatelích.
Jakým způsobem komunikovat
Odpovídejte stručně, zřetelně a upřímně. Nepoužívejte zbytečně dlouhé věty. Snažte se, ale ne křečovitě, aby vaše odpověď trvala maximálně 1 minutu. Nehrajte si na někoho jiného, než jste, jen proto, že chcete místo získat. Pokud budete mít potřebu se na pohovoru přetvařovat, znamená to, že vám toto zaměstnání nebo firma nesedí. Zvažte, jestli se dokážete takhle přetvařovat každý den po celou pracovní dobu.
Na co se během pohovoru ptají
Mezi časté otázky patří, co se uchazeči na firmě nejvíce líbí nebo jestli vidí nějaké negativum na pozici, o kterou se uchází. Pokud se vás zeptají, jak vysoký plat očekáváte, nikdy neuvádějte konkrétní částku, ale platové rozpětí.
Jakým způsobem pohovor ukončit
Poděkujte personalistovi, že vám věnoval čas a informujte se o dalším postupu. Zdůrazněte, že o tuto práci skutečně stojíte, a rozlučte se.