Má přechod na elektrické automobily skutečně šanci uspět?
JednÃm z nejdiskutovanÄ›jÅ¡Ãch a nejkontroverznÄ›jÅ¡Ãch témat dneÅ¡ka je bezesporu pÅ™echod na elektrické automobily, který vlády v dohledné budoucnosti plánujÃ. NÄ›kteřà jsou pro, jinà proti, avÅ¡ak vždy je nutné si položit otázku, zda se nÄ›co takového může skuteÄnÄ› podaÅ™it uskuteÄnit, zvláštÄ› v tak krátkém Äase.
Â
Je pravdou, že prvnà elektrické automobily již brázdà naÅ¡e silnice, a již zde máme i sÃÅ¥ dobÃjecÃch stanic. PÅ™esto to neznamená, že je situace naprosto bez problémů. Ve skuteÄnosti jsou zde totiž vÄ›ci, které majitele elektromobilů trápà a které bude potÅ™eba vyÅ™eÅ¡it pÅ™ed jejich masivnÃm rozÅ¡ÃÅ™enÃm.
Â
Â
Tou prvnà je samozÅ™ejmÄ› cena. Ta je dnes velmi vysoká, zvláštÄ› v porovnánà s klasickými vozy. Je vÅ¡ak velmi pravdÄ›podobné, že tato půjde v blÃzké budoucnosti dolů, jak se bude výroba zefektivňovat a najdou se nové, levnÄ›jÅ¡Ã technologie. Zde existuje spousta precedentů a nenà důvod pÅ™edpokládat, že zde bude situace jiná.
Â
Velkým problémem je i nároÄnost výmÄ›ny baterie, stejnÄ› jako jejà cena. V souÄasnosti má baterie životnost pÅ™ibližnÄ› 10 let a jejà výmÄ›na stojà bezmála tolik, jako nový vůz. Je tedy pochopitelné, že se lidé zbavujà svých elektrických vozů v osmém Äi devátém roce jejich užÃvánÃ. Srovnejme to s tÄ›mi běžnými, kde jedno auto využÃváme i desÃtky let. Je jasné, že zde bude nutné najÃt nové technologie a celý proces zlevnit a zjednoduÅ¡it.
Â
Â
ZvláštÄ› pro Å™idiÄe, kteřà jezdà delÅ¡Ã trasy, může být problémem relativnÄ› nÃzká dojezdová vzdálenost. To znamená nutnost Äastého nabÃjenà a tedy i zdržovánÃ. NehledÄ› na fakt, že sÃÅ¥ dobÃjecÃch stanic prozatÃm nenà ani zdaleka tak hustá, jak by bylo potÅ™eba.
Â
Abychom tedy odpovÄ›dÄ›li na úvodnà otázku: je pÅ™echod na elektromobilitu možný? OdpovÄ›Ä znÃ, že ano, avÅ¡ak pravdÄ›podobnÄ› ne v takovém Äasovém horizontu, jaký by si vlády přály. Bude totiž potÅ™eba jeÅ¡tÄ› dalÅ¡Ãho výzkumu a vývoje, než se podařà vÅ¡echny chyby odstranit, a do té doby to nemá smysl.